سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

آیا می دانید سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ اگر شما هم علائم قاعدگی دشواری را تجربه می کنید، این مقاله را بخوانید. سندرم پیش از قاعدگی به صورت خفیف برای اکثر بانوان ایجاد می شود. همچنین در برخی از بانوان این علائم بسیارشدید است که به صورت قطع نیاز به مداخلات پزشکی برای کنترل این علائم وجود دارد. اگر میخواهید در ارتباط با علت، علائم و راهکار های درمانی بدون دارو این اختلال بدانید، این مقاله را بخوانید.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی (Premenstrual Syndrome یا PMS) یک مجموعه از علائم فیزیکی و روانی است که بعضی از زنان در مدت زمانی قبل از شروع دوره قاعدگی خود، آن ها را تجربه می‌کنند. علائم و عوارض PMS در برخی موارد شدیدتر می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین لازم است کسانی که این علائم را تجربه می کنند به دنبال راهکاری های مناسب برای تسکین باشند.

درمان PMS

سندرم پیش از قاعدگی از چه زمانی آغاز می شود؟

این علائم معمولا در هفته‌های آخر دوره قاعدگی آغاز می‌شوند و با شروع خونریزی به صورت تدریجی بهبود می‌یابند. بنابراین شما حممن است علائم فیزیکی و روانی آن را تقریبا یک هفته قبل از شروع عادت ماهیانه احساس کنید و با شروع آن به تدریج کاهش می یابد.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

از کجا بدانید که سندرم پیش از قاعدگی دارید؟ شناخت برخی اصلی ترین علائم PMS به شما کمک می کند تا آن را تشخیص داده و برای راهکار های درمانی مناسب اقدام کنید. این علائم میتواند شامل علائم فیزیکی و راوانی باشد. علائم و عوارض PMS می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• اضطراب
  • عصبانیت و تغییرات خلقی
  • خستگی و مشکلات خواب و تمرکز
  • افزایش اشتها یا کاهش رغبت به خوردن

همچنین علائم اختلالت روانی فرد ممکن است گسترده تر از موادرد ذکر شده در بالا باشد. همچنین ازجمله ععلائم یفیزیکی ابتلا به این اختلال شامل موارد زیر است:

• درد سینه
  • نفخ شکمی
  • درد عضلانی و مفصلی
  • ترشحات نامعمول
  • تغییرات در سطح انرژی و احساس گرما یا سرما

مراقبت های بعد از درمان با آر تی ام اس

علت اصلی ایجاد PMS در بانوان چیست؟

دقیقا علت ایجاد سندرم پیش از قاعدگی هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما تغییرات سطح هورمون‌ها در دوره قاعدگی و نقش آنها در تنظیم شیوع این علائم مورد توجه قرار گرفته‌اند. عوامل روانشناختی، تغذیه نامناسب، استرس، عوامل ژنتیکی و فعالیت فیزیکی نیز ممکن است در ظاهر شدن سندرم پیش از قاعدگی موثر باشند.

آیا می دانید سندرم پیش از قاعدگی چگونه درمان می شود؟

اگر شما علائم PMS شدید دارید، مهم است که برای دریافت راهکار ها درمانی به متخصص مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند با بررسی علام شما روش‌های مدیریتی مناسب را برای کاهش شدت و تسکین علائم PMS پیشنهاد دهد.

درمان سندرم پیش از قاعدگی

متخصص اعصاب و روان خوب در تهران می تواند به درمان سندرم پیش از قاعدگی شما کمک کند. درمان سندرم پیش از قاعدگی با بیوفیدک یکی از موارد شناخته شده روز دنیا است. برای کنترل برخی از عملکردهای بدن و از بین بردن این عوارض شما می توانید از این تکنیک بهره بگیرید. برای بهره بردن از آن میتوانید به بهترین مرکز نوروفیدبک در تهران مراجعه کنید.

درمان های خانگی سندرم قاعدگی (PMS)

درمان های خانگی سندرم پیش از قاعدگی شامل به به کار گیری راهکارهایی می شود که شما می توانید آن رادر خانه به کار بگیرید.

تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی می‌توانند در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مفید باشند. درمان سندرم PMS شامل ترکیبی از روش‌های مختلف می‌باشد و می‌توانید با تغییر در سبک زندگی و روش‌های مدیریتی زیر، تسکین علائم خود را تجربه کنید:

• تغذیه مناسب: مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل، شامل میوه‌ها، سبزیجات، محصولات کامل‌گندم، غلات، ماهی، مواد غذایی حاوی روغن‌های چرب نشده و پروتئین‌های سالم (مانند مرغ، گوشت قرمز کم چربی و سویا) می‌تواند در کاهش علائم PMS مفید باشد. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم (مانند شیر و محصولات لبنی) و منیزیم (مانند انواع مغزها و تخمها) نیز به تسکین علائم مربوط به سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند.
  • فعالیت فیزیکی: انجام فعالیت‌های ورزشی منظم مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا یا تمرینات استقامتی می‌تواند در کاهش علائم PMS مفید باشد. فعالیت فیزیکی بهبود خواب، کاهش استرس و افزایش ترشح هورمون‌های خوش‌خیم مانند اندورفین را فراهم می‌کند.
  • مدیریت استرس: از روش‌های مدیریت استرس مانند مراقبت از خود (استراحت کافی، خواب به موقع)، تکنیک‌های تنفس عمیق، ماساژ، یوگا و دمنوش های گیاهی استفاده کنید.
  • مدیریت درد: در صورت نیاز، می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن استفاده کنید تا درد و علائم فیزیکی شدید سندروم پیش از قاعدگی را کاهش دهید. قبل از استفاده از هر دارویی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  • روش‌های تسکینی: استفاده از روش‌های تسکینی مانند داغی یا سردی محل درد، ماساژ، کمپرس گرم یا سرد بر روی شکم و استفاده از پد گرم یا سرد، می‌تواند به کاهش علائم PMS کمک کند.

سخن آخر

درمان سندرم پیش از قاعدگی با راهکار های بدون دارو شامل راهکارهای خانگی و همچنین بهره بردن از تکنیک بیوفیدبک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره به بهترین متخصص اعصاب و روان تهران مراجعه کنید.